Loes en Erik in Zuidoost-Azië

21 dagen..

Nee, niet 21 dagen voordat ik naar huis kom, nee nog altijd niks geboekt. 21 dagen visa voor filipijnen, dus vlug vlug veel leuke dingen doen. Ma eerst nog even 't verhaal van vorige keer afmaken. (Ook hiervan heb ik wat fotos geupload (kostte me 1,5 uur!))

Wat is was vergeten... In Sumatera nog naar een ander meer geweest, waar ook loes is geweest. In tuk-tuk een scooter gehuurd. Opletten, want de wegen zijn slecht. Gatenkaas is er niks bij. Toch na 't uitwijken van een auto die niet oplette, raakte ik via een kuil in de weg langs de weg, waar ik een paar keer over de kop sloeg. Mijn slippers vlogen uit en lagen meters terug en de scooterkap was flink kapot en alle pedalen compleet verbogen. Ik had slechts wat flinke wonden... (inmiddels littekens) Met geweld de pedalen rechtgeschopt en daar ging ik weer, want ik was pas net op weg. Precies aan de andere kant van het eiland begon 't te regenen. Schuilen,ma ik moest toch een keer naar huis Door de regen. Zeiknat en ijskoud. gelukkig een koude douche bij terugkomst. En ik moest de scooter betalen. Ik ging nie accoord en bracht 'm naar een monteur die deze redelijk repareerde voor ma 14 euro. Das toch geen geld! Een paar dagen laterr ook al een scooter gehuurd om de omgeving te verkennen. Mooie dag, ma toch ook regen, en ja, ook 40 km van huis... Leer ik er dan niet van? Jawel mam, deze keer een scooter gehuurdMET chauffeur. Goed plan, 44 verregende haarspeldbochten is nie mijn ding met de scooter. Dit was Sumatera en inmiddels al bijna uit filipijnen...

Filipijnen in 21 dagen. Veel leuke dingen doen, weinig relaxen. Naja, 't zijn natuurlijk allemaal leuke dingen! Duiken kun je hier goed. Ik leerde een local kennen en 2 zweedse dames (nee jongens, 't was geen droom...) Na wat veel plezier in Manila vlogen we met z'n allen naar Coron voor ca 17 euro, waar ik ging duiken door een japans WWII scheepswrak van 140 meter lang. Zelfs door een gat van 100x50cm. Vette shit! Daarna afscheid genomen en als enige de boot genomen. Ging er een boot? Yess! Als je iets vroeg, yess, op alles was hun antword yess, zelfs op meerkeuzevragen. Hier werd ik tureluurs van! De enige boot zou 4 uur duren van Coron, Palawan naar San Jose, Mindoro. Met een roeibootje waar langzaam meer water in kwam naar een iets grotere boot. En geloof ma nie, dat ze harder peddelen. 1 cm onder de rand toen we de boot ingingen. Mijn spullen al redelijk nat. Rustige zee, ma na een uur veranderde dat. Hogere golven, geen andere boot inzicht, slechts onze kleine bamboeboot volgeladen met locals en ik ingepakt in zwemvesten. Plastic tegen 't opspattende water hielp niet. Zeiknat werd iedereen. 7 vd 14 pasagiers kotsen. Mijn lach was al lang evrgaan ma ook mijn hoop verging toen de lach van de zeiknatte kapitein verging. 't Hout en de bamboe kraakte en geen boot of land in zicht. Slechts water... En je kunt niet verwachten dat er op zo'n boot radiocontact is of 'emergency equipment'. Na 9 uur kwam er eindelijk een hell aan deze tocht. Dus voortaan vliegen. Ma eerst nog duiken in Puerto Galera. Prachtig. 'You wanna go to disco', vroeg een ober van een netjes restaurant. Allemaal hoeretenten!!! Na veelduiken in korte tijd weg uit dit ouwe mannetjes gebeuren. Ma eerst had een local mijn telefoon gejat. Een vrouwke nog wel! In de nauwe straten kon ik haar nie meer vinden. Weg nokia met groen scherm... Via Manila naar Cebu en naar malepasqua island. De spot voor haaien. Althans, als je geluk had. Trillend op de bodem van de zee wachten en hopen. Nope! De volgende dag ging er niemand. Ik wilde toch, dus dan ma de hele boot huren incl 5 arbeiders. We vertrokken om 5 uur in de ochtend en deze 2 duiken kosste me ca 40 euro. Ma belangrijker: beide duiken een haai gezien! van 2,5 meter! Nog wat in moalboal gedoken na 't reizen met de bus door de culturele landschappen. Sjiek!

Apo Island geschrapt nadat ik ontdekte dat er ergens in de middle of nowhere cockfighting plaatsvond. Snel vriendjes met een local gemaakt die me erhen bracht. Ik besloot ook een gokje te wagen. Eerste wedstrjid verloren, 2e ook, 3e ook. Ander spel met muntjes gooien ook verloren. Pfff. Later klein beetje terug verdiend. Dure dag: bijna 4 euro verloren. Vlucht via manila naar legaspi had vertraging. Na veel gezeik, had ik me toch een hotelkamergekregen waar je U tegen zegt. Incl gratis lunch, diner en ontbijt. En wat een uitzicht in de rooftopbar! Alleen stond dit ding in de middle of the getto! En dat is precies wat ik vet vond! In de getto zie je zoveel vette dingen. Zwaaiende kids die nooit een toerist zien. Ik speede een biljartspel op straat met mensen die toch nie hoeven te werken. Een spel met schijfjes en keu's. Zeg ma sjoelen op een biljart. Nu in Donsol, snorkelen met whale sharks! Gister: 'There! Go down!' Ik zag niks als groen water. Woh f*ck! Plots een meter van z'n mond af. Dit 7 meter grote beest keek me aan en ik schrok zo harde dat ik een liter water binnenkreeg. Dat was de enige van de dag, ma zo vet, dus vanochtend weer. Nu 5 gezien en veel herderder water! 7m, 9m, 4m, 5m, 4m. Wauw! Wat een sjieke witgevlekte dieren!

Tja, 't werd weer eens tijd voor een verhaal. Dit kostte me waarschijnlijk een trip naar legaspi en dus misschien naar manila, waar ik 't land uit moet op 26 maart. Ik vlieg dan naar Kota Kinabalu op borneo, waar ik oko weer ga duiken. En dan....?

Reacties

Reacties

marij

Hoi Erik,

Gisteren had ik het toevallig nog met een aantal mensen over het duiken met whale-sharks! Dat lijkt me echt zoo geweldig! Wat gaaf dat je dat hebt meegemaakt.

Je verhalen klinken echt ontzettend cool!

Veel plezier nog,

grz Marij

John

Erikje,

Je zult nooit een goeie schrijver worden, maar zelfs dan klinken je verhalen spannend ;) Geintje wah! Verregenen tijdens de 44 haarspeldbochten klinkt erg bekend. Vond het ook maar niks, aangezien ik ziek was en door de hoeveelheid water de gaten in de weg niet meer te zien waren, maar wel vet achteraf.

Geniet er nog van!!

Franca

Klinkt allemaal super Erik, vooral al die duiken die je maakt... *jealous face*

Geniet ervan!
x

Anne van Berkel

Erik!
Wat een fantastische verhalen! Ben zooooo jaloers!

nel

sjiek cassie!!

we spreken elkaar snel weer!

Rinie en Jan

Niet een directe reactie op jouw verhaal over de verkeerservaring op Sumatra, maar je kunt in elk geval je verjaardag al reizend vieren. We willen je van harte feliciteren met deze dag. Misschien besef je nauwelijks dat je er toch een jaar bijkomt. Mogelijk wel een dag om wat meer aan het thuisfront te denken. Wij denken vandaag wel een keer extra aan belevenissen. Proficat en tot ziens.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!