Loes en Erik in Zuidoost-Azië

Phu Quoc, Can Tho, Ho Chi Minh City, Da Lat & Nha Trang

Ciao lieve lezertjes!

Inmiddels zitten we alweer 2,5 week in Vietnam en heeft Rene zich dus bij ons toegevoegd om Vietnam te ontdekken. We zijn begonnen met relaxen op Phu Quoc, een eiland helemaal in het uiterste Zuiden Westen van Vietnam. Behalve op het strand liggen en de onderwaterwereld van wat dichterbij bekijken hebben we weinig uitgevoerd! Rene heeft een leuke eerste avond gehad want we werden uitgenodigd door een Vietnamees en zn vrienden om met hun te gaan eten en daarna naar de disco. Het diner bestond uit vis met kop en al en uiteraard rijst! Op zich wel te doen zolang je niet naar die ogen keek! Daarna was het tijd voor de disco. En wat voor disco! Er waren alleen maar locals en wij mochten absoluut niet op ons krukje toekijken hoe de mensen aan het dansen waren maar moesten zelf mee doen. En het liefst ook nog op hun manier! (zie foto's!)

Na Phu Quoc zijn we naar Can Tho gegaan om daar de Mekong Delta te bekijken. We hebben met zn drieen een bootje en een gekke gids gehuurd om de floating markets te bekijken, de noodlefabriek en de rijstvelden (welke erik een modderpak bezorgd hebben

Wink
). Omdat er verder niet veel te beleven was in Can Tho zijn we snel verder gereisd naar Ho Chi Minh City, de bruisende stad van Vietnam met enorm veel scooters!!! Zoals ze in Nederland meer fietsen dan inwoners hebben, hebben ze hier volgens mij meer scooters dan inwoners! Echt niet normaal wat een constante stroom aan scooters daar de hele dag rijdt! Oversteken is dan ook steeds op goed geluk en maar hopen dat de scooters je allemaal ontwijken. Tot nu toe is het steeds goed gegaan al was Rene bijna een gekneusde teen rijker. We hebben twee dagen rondgewandeld door de stad om de belangrijkste bezienswaardigheden te zien, onder andere de markt, het museum van de stad, reunification palace waar de president gewoond heeft, de Notre Dame en het War Remnants museum waar je alle informatie over de Vietnam oorlog (of zoals de Vietnamezen het noemen: de Amerikaanse oorlog) kon vinden. Wat vooral opviel waren de enorme hoeveelheid foto's van mismaakte kinderen als gevolg van Agent Orange. De US heeft grote gebieden met gif bestrooid tijdens de oorlog en als de mensen het niet gelijk merkten was het wel wanneer ze kinderen kregen. Ongelooflijk hoeveel kinderen er zijn geboren met een afwijking als gevolg van het gif! 's Avonds hebben we een keer de Waterpuppetshow bekeken, erg knap gedaan!! De andere dag hebben we tijdens een tour de Cao Dai tempel gekeken en de middagceremonie bijgewoond. Vervolgens zijn we naar de Cu Chi tunnels gereden. Deze zijn door de Vietnamezen gebouwd tijdens de oorlog om ondergrondse schuilplaatsen te creeeren en zaten vol met bamboevallen om de vijand tegen te houden. Sommige stukken tunnel werden extra smal gebouwd zodat de kleine Vietnamezen er wel doorheen konden maar de wat grotere Amerikanen niet. De tunnels die wij bezocht hebben waren verbreed maar nog steeds erg krap!

De volgende bestemming was Da Lat waar we heen zijn gereden in een sleeperbus, ofwel een bus met bedjes! Erg smal maar toch comfortabel! In Da Lat hebben we een tour geboekt om de waterval, de flowerfarm (inclusief rozen!), de cricketfarm, de ricewinefabriek, de silkfabriek, het crazyhouseen een hele grote happy boeddha te bezoeken.

Vanuit Da Lat zijn de jongens op de fiets naar Nha Trang gegaan terwijl ik lekker lui in de bus heb gelegen. De fietstocht was erg de moeite waard en de boys waren zelfs eerder in het hotel dan ik! In Nha Trang hebben we kerst gevierd op het strand! Kerstavond zijn we naar een strandfeest geweest wat erg gezellig was maar waar Erik de hele kerst van bij heeft moeten komen, of was het het vlees dat hem genekt heeft? Tweede kerstdag hebben we gedoken wat erg mooi was! Gelukkig konden we ons nog iets herinneren van onze duikcursus en is alles prima verlopen. Ook Rene vond het duiken erg leuk en mooi!

Inmiddels zijn we in Hoi An waar we oud en nieuw gaan vieren! Over een paar uurtjes ga ik Paulien weer zien na ruim drie maanden en gaan we heerlijk shoppen!

Vele groetjes en alvast alle goeds voor het nieuwe jaar!!

Erik, Rene & Loes

Jan Huys

Schitterend verhaal, en een betere kerst wat het weer betreft dan wij hier.
Loes ik wil je vlug wat informatie doorsturen over Sumatra.
Sjoerd en Ellie zijn daar een paar jaar geleden geweest en hebben wat informatie voor jullie opgeschreven met fptp's. Hoe kan ik die het beste sturen?
Laat maar even weten
Alvast een goeie roetsjjjj met nieuwjaar tussen de rijstvelden gewenst vanuit Broekhuizen.
Jan en Hilda.

Mam

Dat van die ogen van een vis die je de hele tijd aan zitten te kijken komt me bekend voor, ik kon er niet meer van eten! Verder weer een erg mooi verhaal en heel veel plezier met Paulien!
Liefs xx Mam

Marij

Hi Loes, Rene, Erik én Paulien,

Ondertussen zijn jullie met een hele groep daar! Jullie hebben alweer veel meegemaakt zo te horen... ik hier helaas niet zoveel...

Veel plezier met Paulien en doe haar de groetjes!

groetjes,

Marij

Fam. Spreeuwenberg uit Hegelsom

Ha, Erik en Loes,

Hier eindelijk een berichtje uit Hegelsom.
Erg leuk jullie site!!! Wat hebben jullie al veel beleefd.
We willen jullie middels deze weg een te gek 2010 wensen. (Jullie zitten tenslotte eerder in 2010 dan wij!!)
Een knallend 2010 (want knallen met vuurwerk dat kunnen ze in Azie wel) en veel geluk en plezier met jullie reis!!!
Groetjes Roy, Miranda, Joeri en Lynn Spreeuwenberg.

P.S. We volgen jullie wel via deze site!

een bericht vanuut Tiender...

Ha genieters. Wij wensen jullie allen een kei goed uiteinde en een super goed begin van het nieuwe jaar.

HAPPY NEW JAER..............XXX

rob

hey pikkies!!

sjiek verhaal weer! maar de foto's zijn nog veel sjieker!
jullie ook het beste en hou elkaar een beetje in de gaten!! ;)

nellos

miepie52@live.nl

Hej Loes en Paulien ! allereerst de beste wensen voor 2010en te gek dat we jullie via skype gezien en gehoord hebben en uit de verhalen op te maken maken julie te gekke dingen mee ! Geniet er maar van zolang als jullie nog daar zijn en zeker omdat julie nu samen zijn want dit zal zo langzaam ook wel weer z,n einde naderen ! Nou meiden de groeten ook aan de boys en tot gauw ! Liefs en ,n dikke kus vanuit Lottum

Daan & Ineke

hallo mupkes,

De beste wensen voor 2010!
geweldig om jullie reisverhalen te lezen, echt super! wij zijn inmiddels alweer een dikke maand terug uit Peru, Bolivia en Chilli. We hebben een prachtige reis gemaakt. verder gaat het allemaal z'n gangetje hier.
we missen jullie wel een beetje.

veel groetjes vanuit het besneeuwde Horst,

Ineke & Daan

Ruud B.

Hey Loezie en kels,

Gelukkig nieuwjaar! Sjiek jullie berichtjes iedere keer te lezen. Maar zorg toch maar dat jullie volgend jaar hier mee nieuwjaar-party-machen.

See ya, Ruud

Fam. Franssen - Blitterswijck-

Heey Eric en Loes,
beetje laat maar toch nog de beste wensen voor 2010.
wij zijn inmiddels aan de carnavalsperiode begonnen, maar daar krijgen jullie natuurlijk weinig van mee en dat is uiteraard helemaal niet erg met die super ervaringen die jullie opdoen. tjonge wat maken jullie een boel mee en wat een gave foto's en mooie verhalen.
maak er nog een super tijd van en heel veel groeten uit het Roekenland.

Siets

Hey Elik,

How´s life in SE-Asia? Nog maar 6 diensten werken en een dikke maand en dan vertrekken wij ook EINDELIJK! Schiet toch eens op met die verhalen zeg ;) Of zitten jullie daar alleen met je asser in de zon op een wit strand jezelf dronken te voeren????

Hier is het ook zwaar relaxed en de bikini kan ook best aan.. als je maar dicht genoeg tegen de verwarming aankruipt! Koppijn is hier ook aan de orde van de dag: alleen dan door het vallen met de fiets op die verrektes gladde wegen en niet vanwege overtollig biergebruik! ALAAF

xx Siets