Loes en Erik in Zuidoost-Azië

Ban Lung, Siem Reap en Battambang

Ban Lung

Na een weekje relaxen op de 4000 islands was het tijd voor wat actie in Ban Lung (Noord-Oosten van Cambodja). Maar alleen al het bereiken van dit dorpje was al een heel avontuur! De weg was niet geasfalteerd waadoor de hele omgeving bedekt was met een rood laagje stof, ofwel Cambodian snowzoalszezelf zeggen!. Onderweg moesten we een uitgelekt meer trotseren met de bus, wat toch niet geheel zonder gevaar was aangeziendr een gekantelde tankwagen langs de ondergelopen weg lag... Maar de chauffeur heeft ons veilig naar de overkant gebracht en we konden 'rustig' onze reis vervolgen. Na een tijdje hoorden we een getik maar we schonken dr niet zoveel aandacht aan totdat de bus heel erg begon te ratelen en bleek dat twee achterbanden totaal geruineerd waren! (PKB-ers: ik had een deja-vu van onze reis naar Tsjechie, dit keer helaas niet met de takel- en politiewagen opgehaald!!). Uiteindelijk toch aanbeland in Ban Lung waar we de eerste twee dagen fietsen gehuurd hebben om het meer dat ontstaan is in een vulkaankrater te bezoeken en een aantal watervallen in de omgeving van Ban Lung.

Daarna hebben we een trekking gedaan van drie dagen waarbij we overnacht hebben in een hangmat midden in de jungle en op de houten vloer van een huisje in een lokaal dorpje... De trekking stelde niet zo veel voor maar de groep was leuk en de gids nog leuker en kon ook nog eens enorm goed koken! Drie dagen rijst en noodles eten was dus niet eens zo zwaar. Drie dagen theewater drinken daar tegenover vonden de meeste toch iets minder prettig en een blikje cola op de derde dag deed dan ook wonderen. De rit op de derde dag met de pick-up terug naar de bewoonde wereld was nog het meest uitdagend: de pick-up was eigenlijk al vol voordat wij dr nog eens met tien mensen plus bagage bij moesten! Een plat dak doet wonderen dan...

Siem Reap

Vanuit Ban Lung wilden we met de bus naar Siem Reap maar een lekke band en een kapotte schokdemper zorgden dr voor dat we noodgedwongen in Phnom Penh moesten overnachten. Een kapotte schokdemper is trouwens niet echt een pretje als je bedenkt dat de kwaliteit van de wegen hier meestal ver onder de maat is en dus vol kuilen zit! De volgende dag uiteindelijk toch in Siem Reap aangekomen. In twee dagen hebben we de grootste en bekendste tempels bekeken van Angkor en hebben zelfs de zonsopgang gezien bij één van de tempels. Wij vonden Ta Promh het mooiste, daar lijkt het alsof de bomen uit de muren van de tempel groeien, erg sjiek! Hier is dan ook niet voor niks de Tomb Raider opgenomen.... Ook Bayon was een mooie en had ooit 54 torentjes met elk vier gezichten, letterlijk dus een indrukwekkend gezicht! De derde dag hebben we de zonsondergang vanuit een tempel op een berg bekeken maar we waren nou niet bepaald de enige die dat idee hadden...... (zie foto!)

De rest van de dagen in Siem Reap hebben we doorgebracht met relaxen en tussendoor hebben we een kookcursus gedaan, ja ja wij kunnen nu koken op zn Khmers! (Cambodiaans). Was erg leuk en het kookvrouwtje nodigde ons nog uit om de boerderij van haar ouders ergens buiten Siem Reap te bezoeken. Dit hebben we de volgende dag gedaan en ook dat was weer een mooie ervaring! Na de vraag wat we wilden eten werd dr voor onze ogen een kipgevangen, geslacht, ontleed en culinair bereid! Alles werd vers uit de tuin gehaald en uiteraard ook vers bereid. Het was best lekker maar de wetenschap dat je niet alleen maar vlees maar ook botten en bepaalde ingewanden aan het eten bent maakte de eetlust niet zo groot! De laatste dag hebben we paardje gereden in de buitenwijken van Siem Reap! Loes vond het erg leuk maar Erik zn paard was een beetje wild en baldadig waardoor zijn rit wat spannend was af en toe!

Battambang

Vanuit Siem Reap zijn we met de boot het Tonlé Sap meer (grootste van Azie) overgestoken wat een erg mooie boottocht bleek te zijn! Onderweg kwamen we langs floating villages en het grootste gedeelte van de rit bracht ons langs bomen en struikgewas die in het water groeiden en dr voor zorgden dat de doorgang soms erg nauw was, en zeker als dr dan ook nog eens een tegenligger komt!

In Battambang hebben we met een bambootrein een ritje naar een lokaal dorpje gemaakt waar we de 'steenfabriek' hebben bezichtigd. Ook hebben we nog twee tempels bezocht en de killing caves. In deze grotten zijn vele mensen zonder enige reden afgeslacht door de Khmer Rouge. Ze werden van achter geslagen met een stok en vervolgens de grot ingegooid, kinderen werden vaak levend naar beneden gegooid en als iemandde val overleefd had werd ie alsnog doodgeschoten. Gruwelijk maar helaas waar aan de vele schedels en botten te zien...

Erik heeft nog een bruiloft bezocht en werd als eregast het podium opgehaald door een Nederlands sprekende Cambodiaan, waar hij het publiek mocht toespreken maar veel verder dan wat bedankwoordjes is hij niet gekomen!

Weer van alles meegemaakt dus! We zitten nu in Phnom Penh en hebben daar nog ergere dingen gezien dan de killing caves, hierover snel meer!

Erik & Loes

Anne van Berkel

Hey Erik (en Loes)
wederom herkenbare verhalen!! Vooral dat van die wegen.. die zijn inderdaad niet zo best!! Wij hebben het in een taxi gedaan, en dat was al een hel!! Dus heb veel respect voor jullie :)
Geniet van de reis!
Liefs Anne

Jan Huys

Hallo Erik en Loes. Na lange tijd nog eens je site bekeken, en ik word steeds meer geintresseerd in wat jullie doen. Ook heel veel respect.
Ook de groeten van de familie Cuijpers, je weet wel.
Ik zal je nu meer geregeld gaan volgen.

Yvon

leuke foto's en verhalen zeg!! Veel plezier nog

Lotje

De bomen groeien uit de muren? Alles okay daar Loesje?
Mooie foto's. Geniet nog. Groet!

marij

Hoi Loes en Erik,

Wat leuk dat jullie er weer foto's op hebben gezet! Dan kan ik me weer een beetje inleven. Jullie zitten nu in Azie, ik ga dadelijk door de stromende regen naar het huuske rijden :) Verschil moet er zijn :S

Geniet nog,

grz Marij

rob

SJIEKSJIEK minsuhhhhh!!!!!!

Jan Huys

Geweldig verhaal.
Hoe zit het daar met Sinterklaas?? Komt die op een olifant of ook op een paard(je)??
Hier is het alweer zover. Maar het giet, en ik ben stout geweest, dus het zal wel weer niks worden.

andere Loes en Erik

Hoi Loes en Erik,
Ik Erik en mijn vriendin Loes komen net uit Cambodja!
de tante van Loes kent jullie en vertelde van jullie website. Het zou een hele aparte gewaarborging om twee andere limburgse Loes en Erik's in Cambodja tegen te komen.
Een mooie reisblog hebben jullie trouwens. En uiteraard alles klinkt zo herkenbaar... :-)

Groetjes Loes en Erik
www.loesenerik.blogspot.com

Veel reisplezier de komende tijd!

piet en els

Heee Loes en Erik

Voordat ik ga werken .......

Leuke foto's zeg..... moest wel goed kijken naar Erik....
Herkende hem bijna niet meer maar staat je wel goed hoor Erik, die baard van je, in ieder geval mooier als die van Sinterklaas, hihi.
Geniet van het mooie Azie en tot horens maar weer !

paul

aan de foto's te zien gaat het jullie uitstekend.....keep on trekking....kus en groet papaul

nichtje Kim

joehoe lieve mensen! bijzonder hoor om de tijd te nemen om zo'n totaal andere cultuur te ervaren. zijn de mensen ook lief en chill? heftig ook om met eigen ogen te zien hoe de Khmer is bezig geweest. gaan jullie Lientje ook nog zien? dikke knuffel en geniet!

Wendy

Haiiii Eric en Loes. Wat een mooie foto's, het leven is daar allemaal wat behelpen en dat is ook wel te zien..... wha Eric. Vroeger deden ze mesjes slijpen aan een steen, maar een tip.. die mensen zijn daar erg gast vrij, vraag hun even of ze het scheer-mesje willen slijpen als jij daar geen zin in hebt haha geintje wha dat weet je wel. Geniet er nog van

Erik zelf...

Mensen, super die reacties! Er volgen nog veel avonturen en we zullen proberen jullie op de hoogte te houden.
Zondag naar vietnam, waar we met rene opgescheept zitten ;)

PS: Mensen, de baard is eraf! Geschoren en geknipt voor 1 dollar (=70 eurocent) bij een kapper op straat. De beste kapper ooit!

Merel en Tilly

Hallo Loes en Erik,
Loes, omdat Merel haar beide polsen heeft gebroken tijdens een salto in de ringen op school , schrijf ik, Tilly, een berichtje.
Merel wilde jou dit toch effe laten weten! Natuurlijk is ze ook erg nieuwsgierig hoe het met jullie gaat.
Zo te lezen en op de foto's te zien gaat het super met
jullie in het verre oosten!
Wat een prachtige reis!!!!!!!!!
Merel wordt morgen aan beide polsen geopereerd! We laten nog wel horen hoe het verder gaat.
Heel veel plezier en geniet van al het moois!
Merel en Tilly.

Andere Erik en Loes

Hoi Erik en Loes,
Loes haar tante komt uit Horst (wij uit Venray en Tegelen) en had jullie artikel gelezen vandaar dat ze jullie (site) kende.
Maar fijne reis nog!
En ook fijne (warme) feestdagen!
Groetjes vanuit de mekong delta,
De andere Erik en Loes
www.loesenerik.blogspot.com

Siets & Gijs

Hey Erik en Loes,

FELIZ NAVIDAD Y PROSPERO ANO!! Jullie zullen een warmere kerst hebben dan wij hier (in de sneeuw).. Ben zo benieuwd hoe Cambodja bevalt en hoe jullie daar alles ervaren hebben rondom dat PolPot regime..

Geniet van de warmte, de aparte kerst en tot snell

grtz x Siets en Gijs

Theo, Inie, Maarten en Sander

Hoi Eric,

Ook eens een berichtje van je oude buren. Wat een avonturen. Super! Geniet ervan! Wij willen je nu in ieder geval van harte feliciteren met je verjaardag. Maak er een gezellige en zonnige dag van.