Loes en Erik in Zuidoost-Azië

Phonsavan, Bolovenplateau en 4000 Islands

Hallo trouwe lezertjes!

Inmiddels zitten we in Cambodja en kan Erikweer smsjesontvangenen heeft Loes een nieuwe simkaart methet nummer +855979759552 gekocht.

De laatste weken in Laos zijn we vanuit Nong Khiaw nog een klein stukje verder naar het Noorden gereist naar Muang Ngoi. Hier hebben we een trekking gedaan naar een waterval langs de rijstvelden waar we de locals nog een klein handje geholpen hebben met het oogsten van de rijst.

De volgende bestemming was Phonsavan in het Oosten van Laoswat bekend staat om de plain of jars. Dit is een vlakte vol met mysterieuze kruiken gemaakt uit steen waarvan niemand weet waar ze precies vandaan komen en waarom ze ooit zijn gemaakt. We hadden ons er niet zo veel bij voorgesteld maar het heeft toch wel indruk gemaakt aangezien op dezelfde vlakte ook vele kraters van bomaanslagen te zien zijn van de oorlog die nog maar 35 jaar geleden is. Ook veel kruiken zijn kapot geslagen door die bommen en er werd zelfs aangegeven met behulp van bordjes waar je wel en niet mocht lopen aangezien de vlakte nog niet in zijn geheel gecheckt was op de aanwezigheid van eventuele niet ontplofte bommen! In een bombvillage hebben we gezien hoe ze de restanten van bommen gebruiken om huizen op te bouwen of om bijvoorbeeld uien in te telen. Op een andere vlakte zaten zelfs nog niet ontplofte bommen in de grond maar aangezien de Laotianen de tijd en de middelen niet hebben om ze meteen op een veilige manier tot ontploffing te brengen kan het goed zijn dat ze dr nog wel een tijdje blijven liggen....

Na Phonsavan zijn we via Savannekhet naar Pakse gegaan. In Pakse hebben we een scooter gehuurd om de watervallen van het bolovenplateau te bekijken, onvoorstelbaar hoe gigantisch veel water daar constant blijft stromen! Ook zijn we naar Champasak gereden om daar Wat Phu te bezichtigen, dit is een soort Angkor Wat (Cambodja) in het klein. Vanuit Pakse zijn we nog een paar dagen naar Tad Lo geweest om daar een trekking te doen naar nog meer watervallen en lokale dorpjes. Ook hebben we weer op een olifantje gereden! En natuurlijk lekker gegeten bij Mam&Pap, bij een vrouke dat maar bleef lachen en het niet leuk vond als wij niet deden lachen!

De laatste bestemming van Laos was Si Phan Don, oftewel 4000 islands. We zijn begonnen op Don Khong en hebben daar wat rondgefietst en Erik heeft nog een poging tot vissen gedaan op een naastgelegen eiland. Van daaruit zijn we vlug verder gegaan naar Don Det waar we een week lang heerlijk gechilld hebben in een hangmatje aan het water! Om niet helemaal lui te worden zijn we op het fietske naar het volgende eiland gefietst om daar de waterval in de Mekong te zien, onverwachts erg mooi!

Dr volgt snel een update van onze eerste weken in Cambodja!

Hasta la Vista!

Erik & Loes

Dinja

Halleluja Loes toch!
Wat een geruststelling dat je nog leeft na het bommenterrein bezocht te hebben. Maar echt serieus heel gaaf wat je daar allemaal ziet, doet en meemaakt!! Geniet er samen nog van! :D
Misschien een idee om een olifant te kopen als vervoersmiddel in Nederland straks, je bent er waarschijnlijkt toch al aardig aan gewend haha.

Liefs! x

Loes

Tja.. Erik zei al: keb nog nooit op een paard gezeten maar olifant gereden heb ik wel!

Denk dat NL te vlak is voor een olifant, anders was het erg leuk geweest! (mits je ontzettend veel geduld hebt!)

kussie

rupke

gefiets van eiland naar eiland???
das best sjiek!
dat wil ik ook wel leren!!! of bedoelde jullie een waterfiets??

maar wist je dat god over water kan lopen....................
..................................................als het bevroren is!!!!??

haha

hey pikkies have fun, pas op jezelf en wie weet spreken we elkaar nog op msn!

Mam

Hoi Loes en Erik, best heftig,ja, tussen de niet ontplofte bommen! Maar jullie zijn er weer goed uitgekomen, gelukkig! Jullie hebben een goede engelbewaarder!
Veel plezier nog, en nog ff dan komt je zus ook, he Loes, leuk toch!
Liefs Mam

Siets & Gijs

Hey Erik & Loes,

EIN-DE-LIJK weer eens een nieuw verhaal. Was al bijna bang dat jullie ontvoerd waren door die kleine Laotianen. Nu nog die foto´s van al die watervallen en kilometers die jullie al afgelegd hebben tijdens al die trekkings.

Ik had al zin om te gaan maar nu ik jullie verhalen lees en denk hoe jullie daar lekker in de relax in een heerlijk warm land zitten en ik 2 truien aan heb zeg ik: IK WIL OOK!

Enjoy Cambodja en ben benieuwd hoe jullie die Killing Fields ervaren hebben...

Grtz x Siets (en Gijs)

Silke

Hallo daar!

Klinkt erg goed, jullie avonturen! Hier zitten we alweer een weekje in de regen, dus ben wel jaloers op jullie zomerse weer.
Hier is verder nog alles prima. Jullie hebben wel de geweldige Lottumse paardenmarkt gemist, maar ik denk niet dat jullie tijd hebben gehad om daar over te rouwen.
Met ons huisje schiet het nu ook aardig op. Alleen nog wat vloeren erin op de bovenverdieping, alles schilderen en de badkamerspulletjes ophangen, en dan zijn we al een heel eind klaar! Eind december zullen we er wel kunnen gaan wonen. Wanneer kwamen jullie ook alweer terug?

Veel plezier nog,
x Silke

Peter

Hey Rijstboeren!

Ziet er niet verkeerd uit daar moet ik zeggen! Geloof dat je beter eventjes kunt vermelden als jullie niet aan het chillen zijn, want de rest van het verhaal doet niet echt de indruk wekken dat er hard gewerkt moet worden!! Geniet nog maar een beetje van de zon, want die heb ik hier al twee weken niet meer gezien!!

Veel plezier nog en succes met de olifanten!

GruBe xx Peter